Hvordan er din fordøjelse?

Lider du af oppustethed (måske især om aftenen), skiftende afføringsmønster (forstoppelse til meget lind), eller måske ildelugtende afføring, har du svært ved at komme af med afføringen, lider du af mavekneb- måske når du lige har spist, meget luft i maven/eller måske slet ingen.

Fordøjelsen er ofte ikke noget vi snakker om med venner og familie, det holder vi for os selv. Det er ærgerligt, for hvis vi spurgte venner og familie, ville vi finde ud af at rigtig mange faktisk har større eller mindre problemer i den retning. Nogen i perioder af deres liv, andre hele livet.

Fordøjelsesproblemer kan også vise sig som, sure opstød, kvalme, dårlig ånde/dårlig smag i munden. Det er måske nogle symptomer som virker ligetil, men symptomer som ledsmerter, mørkerander/poser under øjnene, træthed, væskeophobninger, uren hud store humørsvingninger, hyppige infektioner, barnløshed, depression, angst, hårtab kan også skyldes problemer med fordøjelsen.

Hvordan er din fordøjelse?

Lider du af oppustethed (måske især om aftenen), skiftende afføringsmønster (forstoppelse til meget lind), eller måske ildelugtende afføring, har du svært ved at komme af med afføringen, lider du af mavekneb- måske når du lige har spist, meget luft i maven/eller måske slet ingen.

Fordøjelsen er ofte ikke noget vi snakker om med venner og familie, det holder vi for os selv. Det er ærgerligt, for hvis vi spurgte venner og familie, ville vi finde ud af at rigtig mange faktisk har større eller mindre problemer i den retning. Nogen i perioder af deres liv, andre hele livet.

Fordøjelsesproblemer kan også vise sig som, sure opstød, kvalme, dårlig ånde/dårlig smag i munden. Det er måske nogle symptomer som virker ligetil, men symptomer som ledsmerter, mørkerander/poser under øjnene, træthed, væskeophobninger, uren hud store humørsvingninger, hyppige infektioner, barnløshed, depression, angst, hårtab kan også skyldes problemer med fordøjelsen.

Mærk efter

Mange har gavn af at fjerne gluten og/eller mælk delvist eller fuldstændig fra deres kost. Prøv det i 4 uger. Fjern først en fødevaregruppe, og mærk efter hvordan din krop og sind reagerer. Prøv derefter at introducere fødevaregruppen i små doser efter de 4 uger. Mærk efter hvordan du reagerer. Hvis du reagere på fødevaren, hold da fast i en gluten/mælkefri kost. Hvis der ingen reaktion er, så er du en af de heldige der kan tåle det. Fjern nu den anden fødevaregruppe, gør som ovenstående. Mærk hele tiden efter hvordan din krop og dit sind reagerer med at fjerne disse store fødevaregrupper, det kan være ret store forandringer der kan ske med dig. Symptomer som du måske ikke havde overvejet var et problem, som du måske har vænnet dig til, og instillet dig på at leve med resten af livet, kan du måske slippe af med.

Kraniosakral terapi og organ manipulation (viceral manipulation) kan også hjælpe dig med at afbalancere og afgifte din fordøjelse, uanset om du forsøger dig frem med kostændringer eller ej. Jeg vil altid kunne vejlede dig, hvis du har mod på at dykke ned i din kost og ændre den. Jeg hjælper også gerne med opskrifter og vejleder med indkøbstips, og tips om hvordan man lever med kostomlægning i sin hverdag.

Bøger jeg kan anbefale hvis du vil læser mere om emnet er:

"Rask af mad" af Marianne Jäger

"Er det noget du har spist" af Anne Catherine Færgemann

"Problemer med maven" af Mia Damhus

Bøger jeg kan anbefale hvis du vil læser mere om emnet er:

"Rask af mad" af Marianne Jäger

"Er det noget du har spist" af Anne Catherine Færgemann

"Problemer med maven" af Mia Damhus