Stress

Kan man dø af stress?

Ja det kan man godt. Det er heldigvis de færreste, for hvem det når så vidt, men hvis du ikke tager dine stresssymptomer alvorligt, kan du risikere at få alvorlige følger.

Hvad er stress?

Stress er en naturlig reaktion for krop og hjerne, når den udsættes for store udfordringer eller fare. Når du skal yde en ekstra insats, sendes der signal til hjernen om at udsende stresshormoner. Du bliver i stand til at klare opgaven og når den er løst eller faren er ovre, falder stresshormonerne igen. Det hele normaliserer sig.

Problemet er når stresshormonerne ikke falder, fordi krop og hjerne er i konstant alarmberedskab. Så får du stress.

Stress hober sig ofte, stille og roligt op. Det starter måske med at du i perioder er mere irritabel, sover dårligt og har lidt sværere ved at koncentrere dig. Du tilskriver det måske, sene dage på arbejdet, et hårdt program derhjemme med fritidsaktiviteter hele ugen eller at du er kommet for sent i seng nogle dage i træk. I starten er det kun når du bliver presset ekstra, at du reagerer, men efter nogen tid reagerer du på mindre og mindre ting. Du er opfarende uden grund, sover dårligt selv om du ikke er presset på jobbet og har svært ved at koncentrer dig om simple opgaver.

Måske tager du dig sammen i en periode og går ordenlig tid i seng, får cyklet på arbejde og går i motionscenter, så dit stressniveau daler. Men kroppen er stadig i alarmberedskab, og der skal ikke så meget til før du igen får stresssymptomer. Hvis du fortsætter med dine nye vaner, vil dit stressniveau også dale og din stress vil forsvinde, men for mange mennesker holder de gode vaner kun ved i nogle uger, eller højst en måneds tid. Så er du tilbage i den gamle gænge.

Hvad kan jeg gøre, hvis jeg føler mig stresset?

Der er heldigvis mange gode ting du kan gøre for dig selv, hvis du mærker  du er stresset.

Du kan for eksempel starte med

  • at gå i seng og stå op på samme tid hver dag, også i weekenden.
  • at motionere hver dag, mindst 1/2 time
  • at vende din opmærksomhed mod dit åndedræt flere gange dagligt
  • at lave åndedrætsøvelser
  • at fjerne sukker fra din kost. Sukker stresser kroppen
  • at holde op med at ryge
  • at meditere 10 minutter hver dag
  • at tilmelde dig mit nyhedsbrev og få min e-bog “5 tips til mindre stress i din hverdag”
  • at melde dig til et mindfulness kursus

Vedholdenhed og regelmæssighed er nøglen til et mere stressfrit liv. Du ved sikkert godt hvad der skal til, men det kan være svært at få det ført ud i livet. Start i det små med at ændre en vane af gangen og hold så fast i den.