Tror du også, (fejlagtigt) at du har et godt sovehjerte

 

Hvor lang tid tog det dig, at falde i søvn i går aftes?

Jeg mener fra du ramte puden til du var i drømmeland. Gik der 1 eller 2 minutter?

Er du også en af dem som let falder i søvn når du kører i tog eller sidder som passager i en bil?

Måske har du det også sådan, at du kan sove når som helst og hvor som helst?

 

Kan du svare JA- bare én gang, så læs videre her.

Jeg kunne sove overalt

Jeg har altid haft et godt sovehjerte, i min egen optik.

  • Hvis jeg var passager i en bil, faldt jeg altid i søvn efter kort tid. Bevægelsen fra bilen, vuggede mig i søvn, og jeg havde svært ved at vågne igen, når bilen stoppede.
  • Når jeg var i biografen, sad jeg ofte og nikkede med hovedet, og brugte store mængder energi på, at lade som om jeg var vågen.
  • Til foredrag og klasseundervisning blev jeg søvnig og døsig. Jeg syntes det var meget pinligt og uhøfligt at sidde, ret op og ned og sove i mens andre underviste mig, så jeg fandt på nogle teknikker som kunne holde mig vågen. Jeg gik for eksempel på toilettet, trak skuldrene op til ørerne, tog nogle dybe åndedrag og gned mig rundt om øjnene. Jeg undskyldte overfor mig selv, at min krop ikke var vant til at sidde ret op og ned en hel dag.
  • Hvis jeg skulle læse en bog, måtte jeg læse kapitlerne flere gange, fordi jeg var ved at falde i søvn. Min undskyldning var, at det var for svær litteratur og min hjerne derfor ikke var gearet til det.
  • Når jeg havde spist et stort måltid, specielt om aftenen, kunne jeg mærke trætheden overmande mig, så jeg måtte smide mig på sofaen resten af aftenen.

Så jeg måtte jo have et godt sovehjerte.

Fordi jeg kunne sove overalt og havde ingen problemer med at falde i søvn.

De mennesker som havde søvnproblemer, var i min optik, de som lå i flere timer med hovedet fyldt med tanker og uro i kroppen. Eller de som vågnede flere gange om natten med tankemylder.

Det havde jeg intet af.

Jeg sov tungt.

Det er et godt sovehjerte!

Hvad jeg ikke viste var, at det netop er tegn på store søvnproblemer, når man kan sove når som helst og hvor som helst.

 

Når kroppen skriger efter mere søvn

Hvis du i lang tid har lidt af søvnunderskud, har du vænnet dig til at

  • kroppen føles tung
  • du har svært ved at koncentrere dig i længere tid
  • der skal kaffe, cola eller chokolade til for at holde dig kørende en hel dag på arbejde
  • lunten bliver kortere
  • snooze flere gange før du står op om morgenen
  • der skal et vækkeur til, for at vække dig hver morgen

Det er blevet en slags normaltilstand og du ved ikke at det kan være anderledes. For sådan har din nabo og kollega det også og knap halvdelen af den danske befolkning. Så er det jo normalt.

Ja men fordi det er normalt, er det ikke ensbetydende med at det er sundt!

Hvis du i mange år har haft underskud på din søvnkonto, kommer du til at leve i en slags zombietilstand. Din hjerne og krop er i et “overlevelsesmode” og det er ikke sundt.

Du tærer på din krop, det kan den ikke holde til på den lange bane.

REGELMÆSSIGHED er nøglen til den gode søvn

Du har brug for at få REGELMÆSSIGHED ind i dit liv, for at komme ud af din zombietilstand.

Jeg mener altså at, du skal gå i seng og står op på samme tid hver eneste dag, også i weekenden. Det kan måske lyde både banalt og kedeligt. Det er det langt fra.
Du får langt mere overskud i de timer du er vågen, i forhold til nu. Når din krop og hjerne er udhvilet, får du "mere valuta for pengenene- for du bliver simpelthen mere effektiv, har mindre tendens til overspringshandlinger og kører ikke så hurtigt træt.

Når du har regelmæssighed inde i dit liv, bliver dit liv lidt mere enkelt, for du skal ikke overveje hvornår du skal i seng. Du skal i seng på samme tid som i går og dagen før igen.

Hvordan vil din hverdag se ud?

  • Du slukker for den tv-serie du følger med i, en halv time før du skal i seng. I dag kan alting streames, så hvis du gerne vil se en film, en tv-udsendelse eller lign så kan du se den over flere dage.
  • Når du skal ud med veninderne, ved du at du siger “tak for i aften” kl. 22, for du skal hjem i seng. Så må I mødes noget før, så I kan nå at få vendt verdens situationen.
  • Du har sat en alarm på din telefon, så du ved hvornår du skal lukke ned for de sociale medier og gå i “fly-tilstand”
  • Du planlægger småsysler inden du skal i seng, i stedet for at se tv eller på din telefon. For eksempel lægge vasketøj sammen, ordne køkken, læse en bog eller samtale med din partner (uden skærm i baggrunden)
  • Du dyrker aldrig motion sent om aftenen, fordi du ved at det gør det svært at falde i søvn. Omvendt ved du også at når du motionerer regelmæssigt (altså flere gang om ugen) så sover du bedre.

 

Når først de sunde aftenrutiner er blevet en naturlig del af din hverdag, er det meget lettere, ind imellem at afvige fra dem. For så ved du at du let kan komme tilbage i rutinen igen.

Sov godt!

Andre har også læst:

Døgnrytmen- lyt til dit indre ur

Mere info

Jeg behøver ikke mere end fem timers søvn

Mere info

Sover du dårligt?

Mere info

Andre har også læst:

Døgnrytmen-

lyt til dit indre ur

Jeg behøver ikke mere end 

fem timers søvn

Sover du dårligt?