Mit barn har svært ved at sove

​Mange børn svært ved at sove. Nogle har problemer med indsovningen, andre har en urolig søvn og atter andre vågner flere gange i løbet af natten.

Hvis dit barn ikke får sovet nok eller kvaliteten af søvnen er dårlig, kan det blive en ond cirkel. Når han vågner, er han træt og irritabel, og det følger ham hele dagen. Når han så skal sove om aftenen, er han overtræt, og så er den onde cirkel fuldendt.


Dårlig søvn giver

  • stress
  • dårlig fordøjelse
  • hukommelsesproblemer
  • kort lunte
  • overvægt/undervægt
  • koncentrationsbesvær

​Derfor er det vigtigt, at du prioriterer dit barns søvn. Jeg ved godt, at det kan være let at give efter, hvis dit barn ikke vil/kan sove og hellere vil se fjernsyn eller spille Ipad. For når du selv er træt, er overskuddet der ikke til at sige ”nej” på samme måde, som når du selv er udhvilet.

Øjet og skærme

Øjet danner, via nogle lysfølsomme celler bagerst i øjet, forskellige hormoner, bl.a. søvnhormonet Melatonin og lykkehormonet Serotonin.

Når øjet påvirkes af dagslys, bliver produktionen af søvnhormonet undertrykt, samtidig med at lykkehormonnet bliver dannet.

Det er derfor, at nogle mennesker kan have tendens til træthed og nedtrykthed om vinteren. Men det er også årsagen til, at det kan være svært at sove hvis du har siddet ved en skærm (både TV, computer eller telefon), lige inden du skal sove. Hvis du ikke dæmper belysningen om aftenen, kan din hjerne ikke finde ud af at danne søvnhormonet, og du bliver derfor ikke naturlig træt.

Idéer til en bedre søvn hos dit barn

Faste rutiner er generelt vigtigt, hvis du har et barn med udfordringer. Når det gælder sengetider, kan bare tanken om de kampe, der kan udfolde sig i forbindelse med sengeritualerne være så udmattende, at det er nemt at ty til at lade barnet få sin vilje med fjernsyn eller Ipad.

Når du vil lave om på jeres putteritualer, kan du komme til at opleve konflikter. Dit barn bliver utrygt, når tingene ikke er, som de plejer.

Så derfor er det vigtigt, at beslutningen om at ændre putteritualet er din, og at du holder fast i den. Uanset hvor meget modstand du får fra dit barn. Det tager tid for dit barn at finde ro i de nye rutiner, og du må ikke forvente, at han kan forstå det.

Her er nogle idéer til putteritualer:

  • ​Faste sengetider, både i hverdagen og i weekenden
  • Ingen skærmtid 1 time før sengetid. Det gælder også mobiltelefonen
  • Sørg for at dit barn ikke er sulten, inden han går i seng
  • Anskaf et mørklægningsgardin, så der kan blive fuldstændig mørkt på barnets værelse
  • Luft ud inden sovetid og sænk temperaturen på værelset
  • Dæmp lyset i huset 1 time før sengetid
  • Det homøopatiske middel Chamomilla comp virker beroligende inden sengetid. Læs mere om det her
  • Beroligende musik MUSICURE eller børnemeditationer f.eks. fra Carsten Sommerskov

​Din egen søvn er også vigtig

​For at kunne hjælpe dit barn er du nødt til, også at tænke på dig selv og dine egne søvnvaner.

Det er nemt at blive fristet til at hænge lidt længere tid foran fjernsynet eller over telefonen for at få et pusterum i en hektisk hverdag. Det at få lidt alenetid eller tid sammen med din partner, er meget vigtigt, men hvis du ikke passer dine egne sengetider, bliver kvaliteten for dårlig.

Søvn = overskud. Men for at få søvn nok, skal du i en periode prioritere at holde dine sengetider, frem for at se det seneste afsnit af House of Cards eller surfe på Facebook.

Det kan tage flere uger med regelmæssig søvn, før du føler at du får energien tilbage i hverdagen, og til du igen har overskud på søvnkontoen. Så kan du bedre tillade dig engang i mellem at gå lidt senere i seng.

Godnat og sov godt!

P.S

Læs mere om hvad du kan gøre for at hjælpe dit barn med at sove bedre her:


Sov godt, lille skat


Her bliver du behandlet som et helt menneske

Jeg kan tilbyde dig kranio sakral behandling, til at hjælpe dig og din krop tilbage i balance.

Se mine priser her

Du kan booke din tid online

Du er også meget velkommen til at ringe til mig på 24 48 04 96 for at booke en tid.

Kundeudtalelser

​Det siger mine klienter

So​phie Ellehuus

"Kan p​å alle måder anbefale Shila til behandling af hovedpine og Migræne. Med enkelte behandlinger har jeg mærket en markant forandring. En blid og nænsom behandlingsform, hvor jeg har følt mig meget try.

Fra ❤️ ​tak"

Kirsten Grauslund

"Jeg vil anbefale søvnkurset, som har hjulpet mig godt på vej til et bedre “søvn-liv”. Angst kom pludselig til at spille en stor rolle i mit liv her i efteråret, og Shila hjalp mig gennem mindfulness til at takle den."

Christina Gade Ebsen

"Shila er en hjertevarm person med overskud til at lytte og spørge ind til ens problemer. Jeg har haft stor glæde af mine behandler hos hende, kan kun varmt anbefale hende 🙂"

Rikke Kvist Andersen

"Jeg har været plaget af hovedpine næsten hver dag al den tid jeg kan huske indtil jeg kom hos Shila. Nu har jeg meget lange perioder helt uden hovedpine men så tager det lige så stille til igen og så bestiller jeg en ny tid! Ca en gang om året"

Jeanette Christensen Skøtt

"Shila er fantastik til at behandle, min krop har ikke haft det så godt, men efter 1 behandling kan jeg tydelig mærke forskel og min krop er i bedring!"

Dafna S. Philosof​

"Shila udstråler ro, tryghed og er meget professionel i sine behandlinger. Jeg kan varmt anbefale hende uanset om det er til helt små babyer eller voksne. Alle kan have brug for og glæde af en omgang kranio sakrel terapi hos Kranioklikken."

Kranioklinikken v/Shila Nielsen​​

CVR: 33275609

​​Lindvedvej 77, 5260 Odense S

Jeg glæder mig til at høre fra dig!

Ring til mig på telefonnummer 24 48 04 96,

​bedst mellem kl 08.00 - 17.00.

​Husk også, at du kan skrive til mig på: info@kranioklinikken.dk.

facebook_blue - copy  instagram_color - copy

Åbningstider

Mandag​

08.00 - 14.00

Tirsdag​

10.00 - 19.00

​​​Onsdag​

08.00 - 16.00

Torsdag​

08.00 - 16.00

Fredag​

08.00 - 15.00